Hem Om Partiet Proletären Kontakt Vår politik               Español
RKU Bli medlem Val 2018 Insändare Arkivet        Blogg        English

Autoliv i Växjö lägger ner – 350 jobb försvinner

Publicerad i Proletären nr 21 – 2001

Efter en lång tids rykten kom förra veckan ett besked om Autoliv Hammarverkens fabrik i Växjö; produktionen i Växjö läggs ner och alla 350 jobben försvinner från staden.

Proletären träffar dämpade Autolivarbetare utanför grindarna dagen efter beskedet, ett besked som de flesta väntat på men inte att det skulle bli i den här omfattningen. Kim Samuelsson och Daniel Tarnai med 1,5 respektive 2,5 år som anställda på Autoliv berättar att det gått rykten flera år och att de flesta misstänkt att det inte går bra för företaget. "Det har varit mycket snack ända sedan vi kom, men att det gått dåligt kan man inte skylla på oss på golvet. Mycket har skötts dåligt, det har inte funnits material på golvet och maskiner har stått länge utan att funka", berättar Daniel och tillägger att ledningen måste vetat om det här länge men inte velat gå ut med det. ”Det är skrämmande med den dåliga information säger Kim. "Den senaste månaden har vi ökat produktionen vilket givit oss bonus men man har inte från företagets sida berättat om det varit bra eller inte. Tydligen har det inte det eftersom detta händer nu."

På Autoliv har produktionen gått för fullt de senaste månaderna. Personalen har fått arbeta övertid, nya maskiner har inskaffats och man har hyrt in ett antal personer utifrån, däribland anställda från Autoliv Mekan i Hässleholm. Något som skapat misstänksamhet hos arbetarna i Växjö eftersom de misstänker att företagsledningen tagit dit folk från Hässleholm för att de i smyg ska lära sig maskinerna så att produktionen snabbt ska komma i gång i Hässleholm efter nedläggningen i Växjö med efterföljande flytt. ”Jag är helt hundra på att de som kommer från Hässleholm ska lära sig utrustningen. Det är ju billigare att hyra in folk här än att ta hit folk från Hässleholm, säger Markus Pihlkvist, som själv kom till Autoliv som inhyrd arbetskraft för två år sedan. Företagets agerande är ett rent fiasko. Allt har hållits hemligt och inga besked har funnits. Chefen har jag sett en enda gång under min tid här och det var i går när jag fick sparken, berättar Markus innan han skyndar in genom dörren.

"Vi har ställt upp på övertid i flera år och så gör de så här säger Daniel och tillägger att de har fått en ny liner här som aldrig varit i drift". "Att man vill stänga i Växjö och satsar på Hässleholm beror på att man satsat mer där nere. Man flyttar till Hässleholm nu och nästa gång flyttar man utomlands. Vi har ju globalisering och utomlands råder sämre lagar och facket har mindre rättigheter".

Den lilla information som företagsledningen har släppt ut säger att de sensate fyra årens minus på hundra miljoner accelerarat den sista tiden och att man därför vill koncentrera produktionen till dotterbolaget i Hässleholm. På detta sätt tror ledningen att 200 nya jobb ska skapas i Hässleholm och säger att de i första hand ska gå till arbetarna i Växjö som erbjuds flytta med. Men att flytta med är knappast något alternativ för de flesta anställda när det sociala livet och familjen finns i Växjö, många har hus med dyra lån och vem vågar satsa på att produktionen har en framtid i Hässleholm? -"Folk har svårt att bryta upp, man har ju familj. Dessutom känner de flesta att det inte är kul att flytta med, när de betett sig så här. Nästa flytt kanske går till Polen" säger Annika Örnberg som arbetat på Autoliv sedan 1994. "Våra misstankar om att något varit i görningen har förnekats av ledningen som sagt att bara ni jobbar över så löser det sig. Senast förra vecka kom ett besked om att det gick bra för oss" hävdar Annica. "Hade man agerat annorlunda hade saker sett ut på ett annat sätt. Växjö ligger geografiskt bättre till med t.ex. närhet till flygplats" avslutar Annica. Ytterligare en kvinna är på väg in till sitt eftermiddagsskift. Det är Britt-Marie Karlsson som redan bestämt sig för att inte flytta med. "Jag har varit här i två år och innan dess var jag 18 år på Eldon innan det flyttades, nu blir jag arbetslös igen." "Framtiden i Växjö ser mörk ut, men vad ska man göra" säger Britt-Marie. Stämningen är i botten, när beskedet kom igår stämplade folk ut och gick hem. Man har sett hur de bästa bitarna undan för undan redan flyttats till Hässleholm. Det är tydligt att de som varit här från Hässleholm skulle läras upp så det var ju väntat det här.”

De arbetare som Proletären träffar utanför grindarna berättar att man på golvet maskar men att det är känsligt att säga det offentligt framgår av deras försiktiga uttalanden. ”Det är ganska passivt och uppgivet just nu, ingen kamp planeras”, säger Kim Samuelsson. Kapitalismen handlar om att tjäna pengar och det här med att det ska skapas 200 jobb i Hässleholm är bara ett spel för galleriet avslutar Daniel Tarnai med innan han försvinner in genom fabriksdörren.

”Vi kastar inte in handduken”

”Antagligen försvinner allt men vi har förhoppningar om att kunna få ha kvar något. Vi ska försöka och kastar inte in handduken” säger metallklubbens facklige ordförande Roger Johansson till Proletären. Att det dystra beskedet kommer nu beror på leveransproblem säger han. ”Någon annan orsak känner vi inte till och vi i facket har inga belägg för de spekulationer som funnits. Men jag tror i alla fall att i en högkonjunktur med brakande leveranser hade det inte kommit något förslag om nedläggning och flytt,” berättar Roger Johansson. Företaget har infört ny arbetsorganisation och ett nytt lönesystem, ett bonuslönesystem. Som vi först inte ville ha men accepterade det om det kunde ger bättre produktivitet. Produktionen har gått upp något men det syns inte i siffrorna säger Roger som avslutar vårt samtal med att betona att ett visst hopp finns inför de MBL-förhandlingar som fack och företag nu sätter sig i.

För de personer som nu går en framtid som arbetslösa till mötes ger den Växjöitiska arbetsmarknaden inte mycket hopp. Vecka 21 finns det 179 jobb anmälda på arbetsförmedlingen i Växjö men endast sju inom de sektorer som är aktuella för Autolivarbetarna samt fem arbeten utan krav på annan erfarenhet. Flera företag i Växjö har minskat sin personalstyrka, t.ex. ABB som från att varit ett företag på 1000 anställda idag har 95. Rykten om nedskärningar likt de på Autoliv förekommer även på andra liknande industrier i Växjötrakten där t.ex. andelen inhyrda arbetare ständigt verkar öka. För de anställda på Autoliv återstår således att hoppas på en flytt till Hässleholm, skola om sig eller föra en osäker tillvaro som arbetslös i en trakt där den stora industrin försvinner trots kommunens käcka slogan ”Expansiva Växjö”.

Fakta Autoliv i Växjö

Autoliv Hammarverken är Växjös största industri med ca 350 anställda. Man tillverkar underredan till bilstolar. Volvo är den största kunden. Koncernen redovisade förra året en försäljning på 38 miljarder kronor och en nettovinst på 1,6 miljarder. Förra sommaren stormade det på Autoliv i Växjö när företaget ville driva igenom s.k. trivselregler där bl.a. kaffe fick inte drickas, telefonsamtal fick inte ringas och redovisning av civilstånd, medborgarskap och liknande var tvunget att göras. Dessa regler stoppades dock efter stora protester från de anställda. I höstas kom det senaste varslet gällande 25 man, sedan dess har inhyrd personal kommit och gått. Nedläggningen av Autoliv i Växjö ska vara genomförd senast om nio månader och markerar då slutpunkten på en hundraårig epok.



Plusgiro: 54 41 22-5. Alla bidrag till vår verksamhet tas emot, stora som små!