You are currently browsing all posts tagged with 'sjukvård'.

Polisen skjuter allt oftare – den behöver avväpnas

  • januari 20, 2021 17:26

Polisen i Växjö sköt en psykiskt sjuk man i hans föräldrahem på Öster häromdagen. Han överlevde men de två skotten kunde lika gärna ha ändat mannens liv. När polisen använder sina tjänstevapen är det alltid en mycket allvarlig händelse. Visst kan det vara befogat att i vissa situationer tvingas använda tjänstevapnet, men man måste fråga om det inte räcker med att skjuta varningsskott eller t.ex. använda pepparsprej?

Den svenska polisen använder sina vapen allt oftare och statistiken visar att allt fler skjuts ihjäl. Enligt polisen använder polisen sina tjänstevapen för att skjuta mot personer i snitt 15 gånger per år. Ytterligare 15 gånger skjuter de varningsskott. Men faktum är att antalet personer som skjuts ihjäl av svensk polis har ökat från i snitt en om året till i snitt tre om året. Vändpunkten kom 2013 då statistiken börjar vända uppåt. 2018 blev hela sex personer ihjälskjutna av svensk polis och senaste gången var precis innan jul i Eksjö då en inbrottstjuv sköts ihjäl. Och det kunde alltså hänt ytterligare en gång här i Växjö häromdagen.

I flera andra länder är polisen avväpnad, tex i Norge och i Storbritannien. I Norge förvaras vapnen på polisstationen eller i plomberad ask i polisbilen.  I Storbritannien är det endast speciellt utbildade poliser och specialenheter som bär skjutvapen. En sådan här ordning vore att föredra även i Sverige. Visst ska poliser kunna försvara sig och ingripa, där ingår att kunna använda sig av det våld som situationen kräver, men mycket tyder på att det alltför ofta används betydligt mer våld än vad som krävs. Vi minns väl alla den tragiska händelsen i Stockholm 2018 när Eric Torell sköts till döds av tre poliser som avlossade 25 skott mot denne en försvarslöse 20-åring med Downs syndrom. Flera skott träffade honom dessutom i ryggen. Poliserna blev friade från tjänstefel i rätten, vilket med rätta upprörde många.

Ett antal personer hade varit i livet idag om den svenska polisen vore avväpnad. De flesta av dem personer i behov av psykiatrisk vård, något som också säger en hel del om hur samhället har svikit och försämrat sjukvården i vårt land.

 

 

  • Author:
  • Filed under:

Resursbrist bakom våld och hot på akuten

  • januari 20, 2020 16:33

Den senaste tiden har det varit en del skriverier om den tuffa situationen för personalen på akutmottagningen i Växjö. Hot och våld har blivit en del av vardagen där arbetsmiljöproblemen nu är omfattande.

Våra lokala styrande politiker verkar ha en skev bild av vad som händer; ansvarig politiker i hälso- och sjukvårdsnämnden, moderaten Roland Gustbée säger att ”det var en ögonöppnare för mig, jag visste inte att det var så illa” medan hans partikamrat i regionfullmäktige, tillika Växjös borgmästare Bo Frank säger att: ”besynnerligt att hur det är på akuten blivit en nyhet. Det har ju varit känt länge”. Av detta kan man dra två slutsatser, dels att ledande moderata politiker inte talar med varandra och dels att de båda under lång tid stoppat huvudet i sanden.

I cyberrymden har nyheten om våldet på akuten i Växjö lockat fram diverse nättroll och högerspöken som på sedvanligt manér vill skylla situationen på invandringen och försöker påskina att orsaken är ”klankulturer”. Då vet man verkligen inte mycket om läget i Växjö och orsakerna till situationen.

Växjös befolkning växer med ca 1000 personer om året, men inte p.g.a. av invandring utan av traditionell inflyttning och större födelsetal än dödstal. Att en växande befolkning kräver mer tilldelning av resurser är självklart, men så har inte våra politiker sett på saken utan budgeten för t.ex. sjukvården har varit på samma nivåer som tidigare. Därför har handläggningstiderna på akuten i Växjö ökat med 40 %. För sex år sedan tillbringare en genomsnittlig patient strax under tre timmar på akuten, förra året var  patienterna där 65 minuter längre, nästan 4 timmar. Antalet besökare har ökat från 30 000 till 34 000 under samma period (besökssiffrorna för 2019 är i skrivande stund inte klara men de är troligen högre än 2018) men trots detta är bemanningen på samma nivå som 2014.
Det säger sig självt att fler patienter skapar längre köer om inte resurser och bemanningen ökat i motsvarande grad. Bakom mycket av våldet och hoten ligger frustration hos patienter och anhöriga med de långa väntetiderna. Vilket tyvärr har gått ut över personalen. Att arbetsbelastningen ökat beror inte enbart på fler vårdsökande utan även på bristen på vårdplatser och en brist på sjuksköterskor, därför stannar patienterna allt längre tid på akuten. Inte sällan är alkohol iblandat i de situationer som blir hotfulla.

För att komma tillrätta med problem på akuten i Växjö måste mer resurser tillföras så att väntetiderna minskas. Regionen planerar som bekant att bygga ett nytt dyrt sjukhus och det finns en risk att regionpolitikerna håller i pengapåsen för att backa upp det kommande storbygget, det vore i så fall ohållbart. Planerna på ett nytt sjukhus har tagits fram mycket snabbt och man låste sig tidigt vid platsen för det nya sjukhuset, i Räppe på en gammal kontraminerad industritomt. Kostnaderna för sanering av denna tomt är ännu inte utredd varför ytterligare hål i regionens budget kan uppkomma.

I den akuta situationen på akutmottagningen i Växjö behöver personalens arbetsmiljö tryggas genom att begränsa t.ex. anhörigas tillträde till akuten; åtgärden som nu införts att det primärt är en anhörig som får följa med och bistå den vårdsökande är en rimlig åtgärd i nuet, likaså att det finns vakter på fler tider än helgnätter är rimligt. Ingen ska behöva utsättas för våld och hot på sin arbetsplats. Men dessa insatser är akutåtgärder som måste tas till för att komma tillrätta med problem skapade av snåla och oförståndiga politiker som inte förstår att man inte kan spara på vården. Akutvård ska vara just akutvård, inte väntevård. Vi i Kommunistiska Partiet säger: befria vården från marknadstänkandet, låt behoven styra istället för budgeten!

  • Author:
  • Filed under:

Löjeväckande månadslön till hyrchef på BUP – en 250 000 kronors skandal

  • februari 16, 2017 23:08

Turerna kring Barn- och ungdomspsykiatrin i Växjö har nu nått nya rekordhöjder. BUP har i många år brottats med hög belastning, låg tillgänglighet och dålig arbetsmiljö. I media har vi kunnat läsa om interna konflikter och ideliga byten av verksamhetschefer. I november förra året arbetsbefriades chefen Ann Lund när förtroendet för henne upphört som chef och ledare från de överordnade chefernas sida. Personalen på BUP har kraftigt reagerat på att man sparkat deras chef, som man anser har fått BUP att utvecklas i rätt riktning efter flera år av oro och konflikter. Personalen har i stället riktat skarp kritik mot centrumledningen och dess chef Annika Hull Laine som många avser bör avgå. Men trots personalens stöd blev Ann Lund utköpt med 20 månadslöner, vilket motsvarar 1,36 miljoner kronor. För att hantera den dramatiska situationen på BUP där patientsäkerheten inte längre kan garanteras har tjänstemännen på Region Kronoberg ingått ett avtal med bemanningsföretaget Ledningsbolaget. Regionen ska betala 250 000 kronor i månaden för en inhyrd chef till Barn- och ungdomspsykiatrin i Växjö. Hyrchefen Christina Ulvede får alltså tre gånger så hög lön som sin företrädare (200 000 kr jämfört med 68 000 kr samt att bemanningsföretaget ska ha 50 000 för momsen).

Hela denna soppa som under lång tid pågått på BUP når nu sin löjeväckande topp som en hård örfil på patienter och skattebetalare. Den svenska sjukvården går på knäna och det gäller inte minst psykiatrin som under hela 2000-talet fått allt mer att göra. Barn med tvång och ångest, ungdomar med självskadebeteende, många ungdomar i asylprocessen, barn och unga med begynnande depression samt barn och unga med behov av utredning har ökat till följd av samhällsutvecklingen med ökad konkurrens, ökad utslagning, s.k. flexibel arbetsmarknad och en prestationsbetonad skol- och arbetsmarknad. Den psykosociala ohälsan i vårt land har dramatiskt ökat. Att då beröva vårdbehövande sina resurser till förmån för administrationens chefkostnader är helt ovärdigt ett modernt samhälle. Inga fallskärmar ska betalas ut och inga pengar ska få gå till bemanningsföretag. Hyrchefer och hyrläkare måste bannlysas från den offentliga vården, de bör t.o.m. förbjudas. Sverige är ett rikt land, se bara på de fyra storbankernas vinst förra året, 92 miljarder kronor! Vi har råd att betala för sjukvården (och skolan och övrig välfärd) problemet ligger i att pengarna finns på fel ställe. Inte en enda unge i Växjö ska behöva lida för den inkompetens som verkar finnas bland de ansvariga för BUP i Växjö och Kronoberg. Ge vården dess nödvändiga resurser!

  • Author:
  • Filed under: