You are currently browsing all posts tagged with 'IST'.

Kommunchefen slutar och får 1,5 miljoner i fallskärm

  • februari 11, 2023 21:47

Växjö kommuns omstridda kommunchef Monica Skagne slutar.
Formellt heter det att hon slutar som ett naturligt steg efter höstens regimskifte i Växjö och att det sker i samförstånd. I verkligenheten lär det handla om att Skagne gjort sig omöjlig hos ett stort antal medarbetare, inte minst bland skolpersonalen. Skagne ligger bakom omstöpningen av Växjö kommun till ”Växjö kommunkoncern”, ett grepp hon hämtat från sin tidigare privata profession som IT-chef på IKEA. Här har det handlat om att göra om en fungerande kommunal organisation till ett marknadsinspirerat företag. Organisationen skulle slimmas och många anställda flyttas flera steg bort från verksamheten och svåröverblickbara beslutskejdor långt bort från dem som utför jobbet har blivit följden. Växjös skolor skulle t.ex. likriktas och genomsyras av ett gemensamt digitalt system, oavsett om det var en förskola eller en gymnasieskola. De flesta har hört talas om fiaskosystemet SAITS från Växjöföretaget IST. Ett system som upphandlades på felaktiga grunder, något som kommunens revisorer kritiserat och Växjö kommun har tvingas slopa systemet och göra om upphandling. Med omfattande merkostnader som följd.

För detta datasystemfiasko har Monica Skagne varit ytterst ansvarig. Men hon har vägrat ta sitt ansvar och ständigt skyllt i från sig på andra. Hon har genom åren fått omfattande kritik för att detaljstyra förändringar och lägga sig i andra arbete. Representation med sprit som vi skattebetalare fått stå för har hon heller inte dragit sig för att bjuda vänner och chefer på. Den omfattande korruptionsskandalen som utspelats mellan den högsta kommunledningen och det privata företaget IST group AB har väl speglats i Smålandspostens granskning även om bevisen inte räckt till åtal. Men de olämpliga kopplingarna kan du läsa om här, inklusive hur kommunkoncernchefen Monica Skagne bad IST om privata tjänster då hon ville att företaget skulle bli fadder åt hennes dotter samt att hon använt sin tjänsteadress för privata ändamål, vilket kunnat uppfattas som ett påtryckningsmedel.

För uppdraget som kommunens högste tjänsteman har Skagne haft en lön på 125 000 kronor i månaden och nu när hon slutar efter en gemensam diskussion med kommunalrådet Malin Lauber får hon 1,5 miljoner kronor i avgångsvederlag. En fallskärm på 1,5 miljon som hon får behålla oavsett om hon får ett nytt jobb eller inte. Växjö kommun gör verkligen skillnad på sina anställda. Vissa belönas rejält medan andra får se både lönen sänkas och arbetsmiljön försämras.

Självklart borde alla anställda i Växjö kommun behandlas lika och arbeta under samma villkor. Får en chef en fallskärm i miljonklassen måste alla andra anställda få samma sak. Politiker och höga tjänstemän borde leva under samma villkor som alla andra. Valda politiker ska ha en lön motsvarande en genomsnittlig arbetarlön och kommunala chefer borde ha en lön motsvarande en genomsnittlig kommunal tjänsteman, tex motsvarande en förskollärare som i snitt tjänar 33 100 kr/månad.

Med Skagnes uttåg hoppas vi det blir slut på dumheterna med att se Växjö kommun som ett företag. Ta nu bort den här löjliga Växjö kommunkoncern och se till att verksamheterna nere på golvet får de resurser de behöver. Se även till att sänka de höga kommunala tjänstemännens och politikernas löner!

 

  • Author:
  • Filed under:

Växjös skolor allt sämre

  • november 18, 2021 20:04

I Lärarförbundets årliga ranking över Sveriges bästa skolkommuner fortsätter Växjö kommun att sjunka och finns allt längre ned på listan. Nu finns vi på plats 207 av Sveriges 290 kommuner. Förra året låg vi på plats 179, sett över tid ser Växjö placeringar ut så här:
     År 2015 plats 108
     År 2013 plats 86
     År 2011 plats 40
     År 2004 plats 8
På 17 år har Växjö kommun alltså tappat 199 placeringar; från att vara en av landet absolut bästa skolkommuner till att vara bland de sämsta. Man måste fråga sig vad som har hänt? Svaret är lika enkelt som det är skrämmande – marknadsanpassningen.

Svensk skola är unik i världen med sitt friskolesystem och fria skolval. Ingen annanstans i världen tillåts privata bolag plocka ut vinst ur offentligt finansierade skolor. Här har Växjö kommun varit bland de kommuner som tidigt var bland de mest liberala med att välkomna privata aktörer och uppmuntra till friskoleetableringar. Denna politik har eskalerat de senaste åren. Växjö kommuns befolkning har vuxit men de styrande politikerna har hårdnackat vägrat att bygga nya kommunala skolor för att möta utvecklingen.

Ni läsare av Kommunistiska Partiets texter i Växjö känner till att vi under många års tid påtalat behovet av och föreslagit byggande av nya skolor i Växjö kommun. Det har t.ex. inte byggts någon ny kommunal gymnasieskola på 50 år i kommunen. Våra tre kommunala gymnasieskolor konkurrerar med nio privata friskolor (förutom de friskolor som gått i konkurs och lagt ned som t.ex. JB-gymnasiet och Tegnérgymnasiet). Våra 38 grundskolor konkurrerar med sex privata friskolor men här är ett antal nya på väg att starta (som Nordic International School som tvingar på eleverna skoluniform, Prolympia och Kunskapsskolan, som i sin ansökan ljuger om att de redan finns i Växjö).

Det svenska skolsystemet tillåter inte bara att hugade kapitalister berikar sig på våra barn och ungdomars självklara rätt till kunskap utan systemet är också riggat så friskolorna gynnas av elevpengens fördelning. Något som t.ex. skoldebattören Marcus Larsson visat i sin senaste bok ”De expansiva” (läs en recension här). De vinstdrivande skolkoncernerna har ett mindre resurskrävande elevunderlag, större klasser, lägre lärartäthet, lägre lärarlöner och sämre utbildade lärare. När en elev börjar i en friskola försämras förutsättningarna för den kommunala skolan flera gånger om. Lokaler, löner och uppdrag finns kvar, men budgeten minskar. Om kommunen går in och täcker underskottet måste de samtidigt kompensera friskolorna med lika mycket. Detta är exakt vad som har skett i Växjö. Den kommunala skolan dräneras på sina resurser och friskolorna överkompenseras. Växjö kommun har en betydligt större andel friskolor än genomsnittet i Sverige, även antalet elever i Växjös friskolor är fler än riksgenomsnittet. Här är orsaken till att Växjö sjunker som en sten på den svenska skolrankingen.

Till detta kommer märkliga och felaktiga politiska beslut som rör skolan. Få har väl missat Växjö kommuns nya frånvarosystem SAITS och lärplattformen IST-Lärande, två system som utvecklats av Växjöföretaget IST och som Växjö kommun på oklara och tvivelaktiga grunder köpt upp. Inga av systemen fungerar, de har inte varit färdigutvecklade när de implementerats. Speciellt SAITS är ett icke-fungerande system som ökat lärarnas arbetsbörda och som är allt annat än rättssäkert ut till elever och föräldrar. Hela denna upphandling stinker och Växjö kommun borde omedelbart avbryta samarbetet med IST och kräva ersättning för de, för dyra pengar, inköpta digitala system som inte fungerar. IST är uppenbarligen inte kompetenta att leverera det de lovar.

Växjö kommuns politiker styrs av ideologiska skygglappar. Det har länge funnits en politisk enighet i kommunfullmäktige om att Växjös ökande elevantal ska hanteras genom att uppmana till nya friskoleetableringar. Det råder också politisk enighet om det fria skolvalet, som segregerar Växjös skolor och dränerar olika skolor på resurser. Det är inte bara eleverna som förlorar på det fria skolvalet utan även miljön när stora grupper av elever ska köras och bussas till andra stadsdelar.

Underhållet av Växjö kommuns skolor är kraftigt eftersatt, här har man under lång tid dumsnålat, se bara på hur Furutåskolans utdömda lokaler eller alla alla de baracker som stor vid flera av kommunens skolor 8tex vid Teknikum och Katedralskolan).

Föraktet och okunskapen hos Växjös skolpolitiker kan lätt utläsas ur kommunens protokoll. Här följer två utdrag ur Utbildningsnämndens möte i februari i år som tar upp Växjö kommuns yttranden till skolinspektionen angående ansökningar från friskolor att få starta i Växjö.
Om gymnasieskolan Prolympia: Utbildningsnämnden gör bedömningen att med planerade byggnationer kommer antalet skolplatser inom en tioårsperiod kan överstiga elevantalet. […] I den lokalplanering som Växjö kommun gör kommer eventuellt förändringar att göras inom organisationen och bedömningen är att det tillsammans med de fristående skolornas rekryteringsområde kommer att finnas utrymme för Prolympias verksamhet i Växjö kommun.
Om grundskolan Kunskapsskolan: En ny skola i västra delen av staden kan påverka söktryck och elevbas för vissa kommunala skolor i närområdet, vilket i sin tur kan ge ekonomiska och organisatoriska konsekvenser för någon skola. Ett större bostadsområde planeras för nybyggnation i den västra delen av staden och på längre sikt kan Kunskapsskolan, med placering på Storgatan 83, komplettera befintliga skolor i närområdet. Växjö kommun ser inte att en etablering av en skola med årskurser 4–9 i Kunskapsskolans regi skulle ha några stora negativa organisatoriska eller ekonomiska konsekvenser. Växjö växer och elevantalet i grundskolan beräknas öka i framtiden.

Växjö kommun beskriver alltså i sina remissvar flera negativa konsekvenser med överetablering, behov av omorganisationer och ekonomiska problem men beslutar ändå att välkomna dessa plundrare av våra skattemedel hot till Växjö. Utvecklingen på skolområdet i Växjö kan inte beskrivas på något annat sätt än skandalös. Dessa politiker borde skämmas!

Kommunistiska Partiet säger:

  • Inför en statlig enhetsskola
  • Förbjud alla friskolor
  • Avskaffa det fria skolvalet
  • Inför en kommunal vetorätt mot friskoleetableringar
  • Bygg nya kommunal skolor i Växjö
  • Ge Växjös skolor mer resurser – sänk politikernas löner

 

  • Author:
  • Filed under: