Fick kommunen vara med i upphandlingen?

  • april 20, 2010 15:01

Ytterligare en del av den offentliga och gemensamma kommunala verksamheten i Växjö säljs nu ut till privatkapitalet att få göra vinst på. I SMP 20/4 beskrivs hur äldreboendet Norrelid i höst ska tas över av Norlandia Care AB från Skene. Aktieägare ska tillåtas berika sig på en så fundamental sak som människors behov av vård och omsorg. Det är djupt orättvist att tillåta detta. Vården och omsorgen är en samhällelig angelägenhet och inget som några vinsthungrande aktieägare ska tillåtas profitera på. Frågan som måste ställas är om Växjö kommun tillåtits vara med i upphandlingen? Eller handlar det som så många gånger förr om att skicka ut en väl fungerade verksamhet i osäkerhet av rent marknadskapitalistisk ideologi? Nu skapar man en stor osäkerhet för de vårdbehövande och för personalen, som måste söka om sina jobb eller flytta till andra kommunala arbetsplatser om de inte blir utlasade eftersom de blir övertaliga.

Skola, vård och omsorg kan inte och ska inte drivas av privata aktörer. Vi har alla ett gemensamt ansvar för att dessa verksamheter fungerar och är lika för alla. Därför säjer vi nej till utförsäljning och privatisering av kommunal verksamhet.

Moderaterna, ett parti för alla…

  • april 19, 2010 16:33

…rika som vill få det ännu bättre och arbetare som vill få det sämre.

I SMP den 17/4 försöker den ”oberoende moderata” ledarsidan göra sken av att moderaternas senaste ändring av retorik skulle innebära att partiet ”möter” väljarnas värderingar. Den som vill intala sig att moderaterna skulle blivit ett arbetarparti över en natt genom direktiv på att dess ombud på rikskonferensen inte skulle bära slips för att framstå som mer ”folkliga” får gärna göra det.

För vår del väljer vi att bedöma partiet utifrån dess handlingar. De senaste årens skattesänkningar som gynnat de rikaste, privatiseringsiver och slakt av den offentliga sektorn samt en uppenbar ovilja att motverka den ekonomiska krisen talar sitt tydliga språk. Det handlar om klassisk arbetarfientlig högerpolitik, oavsett den kommer i öppen ärlighet eller förklädd i socialdemokratisk retorik.

Blanda bebyggelsen!

  • april 15, 2010 12:10

I Växjö blommar nu bostadsfrågan upp som en viktig politisk fråga inför valet. Den borgerliga alliansen säljer ut allmännyttan i sann marknadsfundamentalistisk anda och nu flaggar man för ett ökat villabyggandet och det på hyresrättens bekostnad. I SMP 100415 kan vi läsa hur borgarna vill bryta mot ingånga överenskommelser och bygga fler villor än vad som är beslutat i området Hollstorp. Trots att kommunens tjänstemän och därmed de sakkunniga avråder från detta, främst på grund av att det kommer skapa en ohållbar trafiksituation, så driver nu borgarna på för att få sin vilja igenom. Syftet är uppenbart, nu ska det ges sken av en handlingskraftig styrande minoritet i kommunen, det närmar ju sig ett val. Men varför talar borgarna så tyst om det stora behovet av att rustas upp och renovera befintliga  fastigheter i Växjö kommun? Här handlar det om såväl kommunens skolor, såsom Bergundaskolan och Lillestadskolan, som om allmännyttans lägenheter, t.ex. i Arabyområdet.

Växjö kommun understödjer endast ett byggande av villor och bostadsrätter, men behovet av lägenheter, främst små och billiga så ungdomen kan flytta från föräldrahemmet, är mycket stort. Vi kommunister tycker det är bättre att satsa på en blandad bebyggelse i Växjös bostadsområden. Om så inte sker riskerar kommunen att bli mer uppelad och därmed sker en ökad segregation. Givetvis har kommunen ett ansvar att se till att det finns villatomter, men lika klart är att kommunen har ett stort ansvar för att se till att alla kommuninnevånare har ett rimligt boende, inte bara dem som har råd att betala för sig. Därför säger vi: bygg fler hyreslägenheter och låt dem drivas av allmännyttan!