Hem Om Partiet Proletären Kontakt Vår politik               Español
RKU Bli medlem Val 2018 Insändare Arkivet        Blogg        English

Protester mot utebliven tantstaty

Publicerad i Proletären nr 8 – 2015

Den senaste veckan har en planerad staty i Växjö skapat en riksomfattande debatt och protester har skett både nationellt och internationellt. Konstnären Susanna Arwin har gjort en staty kallad ”tanten med väskan” utifrån det berömda fotografi som fotografen Hans Runesson tog vid protesterna mot en nazistdemonstration i Växjö 1985 då en äldre dam svingar sin handväska i huvudet på en marscherande nynazist. Fotografiet blev först årets bild och har sedan fått en utmärkelse som århundradets bild. Växjö kommun hade bestämt sig för att Alwins staty skulle uppföras på Stortorget men efter en omfattande debatt i lokalpressen har de ansvariga politikerna i Kulturnämnden fegat ut och säger att det inte kan bli någon staty eftersom den anses uppmana till våld.

Insändardiskussionen drogs vid årsskiftet igång av jurister som ifrågasatte det lämpliga i att ha våldsromantiserade skulturer som uppmanade till kriminella handlingar och slutligen ångrade sig ordföranden i nämnden, Eva Johansson (C), och förklarade konsverket som ”inte lämpligt” för att ”oliktänkande ska mötas med ord, inte tillhyggen”. Även fotografen Hans Runesson har motsatt sig en staty då han anser att man i så fall måste göra en staty av hela bilden för att inte rycka sönder dess sammanhang och han anser sig ha rätt att stoppa konsverket om så inte sker. Den förda debatten har skett på ett historielöst och inskränkt sätt.

Under mitten av 80-talet terroriserade en liten grupp nazister i NRP både politiker och andra växjöbor, när dessa nazister fick polistillstånd för ett möte en timme efter VPK:s valmöte gick växjöborna i det närmaste man ur huse för att visa sin avsky för hoten och för nazismen. Folkmassan jagade in nazisterna på stationens toaletter där de låste in sig under sex timmar innan polisen slutligen undsatte dem. I den nu förda diskussionen saknas denna viktiga bakgrund. Damens utfall med väskan mot nazisten var ett uttryck för den folkliga viljan och den folkliga ilskan, mot nazisterna men också mot att samhället tillät dem manifestera sitt hatbudskap.

Tanten med väskan står som symbol för avståndstagande mot fascism och nazism. Att vara för denna staty är inte att uppmana till våld utan att stå upp för demokratin och allas lika värde. Runt om i vårt land finns det gott om statyer på krigarkonungar som har tiotusentals liv på sitt samvete. Är det då inte att uppmana till våld att dessa finns? I Växjö heter en av stadens bussar Nils Dacke och eftersom det var våld han tog till mot den stockhomska makten måste väl detta namn nu tas bort liksom en massa andra monument runt om i vårt land. De senaste åren har vi sett en allt mer tillåtande attityd till facismen och det är mot denna bakgrund man måste se ifrågasättande av tantstatyn.

Beskedet att tanten med väskan inte ska få stå i Växjö har skapat omfattande protester, främst i form av att man under veckoslutet satte upp handväskor på konstverk i Växjö och i övriga landet. SSU startade en namninsamling och i sociala medier döptes Växjö om till Väsksjö. Flera andra kommuner har hört av sig till Susanna Arwin och sagt sig vilja köpa statyn till just deras hemort, säkerligen med insikten om att statyn representerar ett stycke nutidshistoria och att den är en stark symbol för dem som står upp för demokratin.

Jan-Åke Karlsson



Plusgiro: 54 41 22-5. Alla bidrag till vår verksamhet tas emot, stora som små!